زمان مطالعه :

سیر تا پیاز سامانه مؤدیان مالیاتی

مقدمه

یکی از مشکلاتی که در سازمان مالیاتی به ویژه در دهه نود باعث تکاپوی بیشتر این سازمان برای حل مشکلات شد فرار مالیاتی می باشد که در واقع باعث کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و در نتیجه از بین رفتن سازوکار مناسب برای تقسیم ثروت در بین قشر ضعیف و غنی می شود.

در دو سال اخیر بخش فناوری اطلاعات سازمان امور مالیاتی سامانه ای تحت وب به نام سامانه امور مؤدیان    (tp.tax.gov.ir )  ایجاد کرد که در واقع باعث جلوگیری از بسیاری بهانه های مؤدیان از جمله عدم دریافت صورتحساب و سهولت در ارسال اظهارنامه ، ثبت نام مشمولان و همچنین جمع آوری مالیات ها و بدهی ها می شود.

ثبت نام در این سامانه الزامی می باشد و هر کدام از مؤدیان که مشمول مالیاتی هستند باید نسبت به تعیین وضعیت خود در این سامانه سازمان را آگاه کنند. در این مقاله قوانین مرتبط با این موضوع رو به تفکیک بررسی خواهیم کرد.

 

مالیات

ساماه مؤدیان مالیاتی

بند ج ماده ۱ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان:

«کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیر صنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های ۴ و ۵ باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۲/۰۳/۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مودی استفاده می‌شود، مراد اشخاص مشمول است؛ مگر خلاف آن تصریح شده باشد»

همه اشخاص حقیقی و حقوقی و افرادی که درآمدی چه از طریق فروش کالا ، چه از طریق ارائه خدمات و حتی اجاره دادن املاک و دارایی ها باید مالیات پرداخت کنند. البته این ماده یک تبصره نیز دارد و این تبصره در واقع مؤدیانی که کالاهایی و خدماتی ارائه می دهند که معاف از مالیات ارزش افزوده می باشند نباید در این سامانه ثبت نام کنند ازجمله :

  • اشخاص حقیقی موضوع ماده (۸۱) قانون مالیات‌های مستقیم مانند فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی، زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان‌داری، احیای مراتع و جنگل‌ها، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات.
  • اشخاص حقیقی موضوع ماده (۱۴۲) قانون مالیات‌های مستقیم مانند کارگاه‌های فرش دستباف، صنایع دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه.

 

مالیاتی

مالیاتی

 

جریمه عدم همکاری مشمولین با سامانه

در صورتی که مشمولین مالیاتی با این سامانه به هر دلیلی همکاری نکنند ( صورتحسابهای الکترونیکی ) مرتبط خود را صادر نکنند و یا هر موضوع خاص دیگر ۱۰ درصد فروش انجام شده یا ۲۰ میلیون ریال جریمه می شوند.البته این را هم در قانون بیان شده که هر کدام بیشتر باشد.به عنوان جریمه اعمال خواهد شد.

 مزیت هایی که برای مؤدیان وجود دارد

    • از بین رفتن تقلب و کلاهبرداری
    • آسان شدن فرایند پرداخت
    • افزایش سرعت
    • کاهش هزینه
    • شفاف سازی

این مقاله را نیز بخوانید: قابلیت های نرم افزار فروشگاهی ملک

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان

برای ثبت نام در سامانه مودیان ، لازم است که مودیان مراحل زیر را طی کنند:

 

  1. ثبت‌نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده
  2. دریافت گواهی امضای الکترونیک
  3. دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی
  4. دریافت شناسه کالاها و خدمات

نحوه ارسال صورتحساب از طریق نرم افزار مالی ملک

یکی از فعالیت هایی مهمی که شرکت توسعه سیستم های کاربردی و حسابداری ملک برای افزایش رضایت مشتریان به ویژه آن دسته از مشتریانی که به نوعی از خدمات فناوری اطلاعات و نرم افزار مالی ملک استفاده می کنند این است که با توجه به نیازهای روز در نرم افزار های مالی خود را به روز رسانی می کند.

شرکت ملک با پشتوانه چند دهه تجربه در توسعه نرم افزار مالی توانسته است که این امکان برای مشتریان ایجاد شود که با استفاده از نرم افزار مالی ملک بتوانند صورتحساب های خود برای سامانه مؤدیان را ارسال کنند و یا خدماتی که مربوط به ارسال اظهارنامه می باشد و قبلاً توسط حسابداران شرکت ملک انجام میشد با ایجاد این زیرسیستم ، همه مشتریان و کاربران نرم افزار ملک می توانند اظهارنامه مالیاتی خود را در این نرم افزار ارسال کنند.

برای دریافت دمو همین الان تماس بگیرید

۰۲۱-۴۳۲۵

نرم افزار مدیریتی ملک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *