زمان مطالعه : 5 دقیقه

تفاوت های حسابرسی عملیاتی و حسابرسی مالی

مقدمه تفاوت حسابرسی عملیاتی و حسابرسی مالی

حسابرسی عملیاتی تفاوت های قابل ملاحظه ای با حسابرسی صورت های مالی دارد هدف حسابرسی مالی، بیان نظر حرفه ای درباره ی صورت های مالی تاریخی واحد مورد رسیدگی است. اگر چه حسابرسی مالی ممکن است به ارائه نامه مدیریتی شامل نظرات و پیشنهاد های مشخص منجر شود و تکنیکهای مورد استفاده در ارائه نظرات و پیشنهادها ممکن است با تکنیکهای بکار گرفته شده در حسابرسی عملیاتی مشابه باشند،اما حسابرسی مالی از این تکنیکها در دامنه بسیار محدودتری استفاده می شود. هدفهای حسابرسی عملیاتی،ارزیابیاعملکرد،شناسایی فرصتهای بهبود و ارائه پیشنهاد است. اگر چه دامنه کار حسابرسی عملیاتی،شامل همکاری حسابرس برای انجام پیشنهادها نیست،اما اغلب،دریافت کنندگان گزارش حسابرسی عملیاتی،پس از انجام حسابرسی و دریافت گزارش،خواستار حسابرسی از جهت انجام پیشنهادها هستند.

این مقاله را نیز بخوانید:  دجیتیال ساینیج در برند سازی

حسابرسی عملیاتی و حسابرسی مالی

هدف در حسابرسی عملیاتی

از آنجا که هدفهای حسابرسی عملیاتی،ارزیابی عملکرد،شناسایی فرصتهای بهبود عملیات،ارائه پیشنهاد یا ترکیبی از آنهاست،بین کارهای مختلف حسابرسی عملیاتی تفاوتهای قابل ملاحظه ای وجود دارد. از یک طرف،حسابرسی عملیاتی ممکن است بر حسب درخواست یک شخص ثابت(از قبیل یک سازمان دولتی) تنها با هدف ارزیابی عملکرد یک واحد،انجام می شود. از طرف دیگر،حسابرسی عملیاتی می تواند انجام بررسیهای عمیق به منظور ارائه پیشنهادهایی درباره راههای اصلاح مشکلات جدی عملیات را شامل شود. بین دو محدوده بالا ممکن است از حسابرس خواسته شود که عملیات را بررسی و نقاط ضعف را گزارش کند،اما زمان کمی را برای تهیه و تدوین پیشنهادها صرف نماید. بهر حال حسابرسیهای عملیاتی،ترکیبی از هدفهای بالا را دنبال می کند. با توجه به اینکه هدفهای حسابرسی عملیاتی بسیار متفاوت است،تنظیم و ارسال قرارداد،به منظور جلوگیری از هر گونه برداشت نادرست درباره هدف کار،از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف هر حسابرسی عملیاتی،رابطه مستقیم با مهارت مورد نیاز برای انجام کار دارد.

این مقاله را نیز بخوانید: آیتم های اصلی در نرم افزار فروشگاهی

مزایای حسابرسی عملیاتی

حسابرسی عملیاتی، بسته به دامنه بررسی آن ممکن است تمام یا برخی از مزاییا ی زیر را در بر داشته باشد. اگر ممکن است همه آنها به عنوان اهداف یک کار حسابرسی بیان نشده باشد .
• شناسایی آن دسته از هدفها ،سیاستها وروشهای سازمان که تا کنون تعریف نشده باقی مانده اند
• شناسایی معیارهای اندازه گیری میزان نیل به هدفهای سازمان.
• ارزیابی مستقل وبی طرفانه عملیات مشخص
• ارزیابی میزان رعایت هدفها،سیاستها ورویدادهای سازمان
• ارزیابی اثر بخشی سیستمهای کنترل مدیریت
• ارزیابی میزان قابلیت اطمینان وفایده گزارشهای مدیریت
• شناسایی اشکالات،نقاط ضعف ودلایل بروز آنها
• شناسایی تواناییها و فرصتهای بالقوه به منظور بهبود سودآوری،افزایش درآمد و کاهش هزینه ها
• شناسایی راه کارهای جایگزین فعالیت های مشترک

 

تشابهات حسابرسی عملیاتی و حسابرسی مالی

به دلیل وجود مهارتهای کاربردی خالص حسابرسان مستقل، آشنایی آنان با عملیات تجاری و اهمیت قابل ملاحظه ارتباط بین کنترلهای مالی و عملیاتی،اجرای حسابرسی عملیاتی یا مشارکت در آن، اغلب از حسابرسان مستقل درخواست می شود.
حسابرسی عملیاتی و مالی در بسیاری از مراحل کار،از جمله موارد زیر مشابهت دارند:
• برنامه ریزی،کنترل و سرپرستی
• شناسایی واقعیتها، تجزیه و تحلیل و مستند سازی
• تدوین و ارئه پیشنهادها
• گزارشگری نتایج حسابرسان مستقل به دلیل تحصیلات و تجربیات خود با هر یک از مراحل کار بالا آشنا هستندو بنابراین می توانند از صلاحیت حرفه ای لازم برای انجام حسابرسی عملیاتی برخوردار باشند. اگر چه در برخی از قراردادهای خاص،حسابرسان مستقل به تخصصهای اضافی نیازمندند،اما برخی کارشناسان بخش خدمات مشاوره مدیریت مؤسسه می توانند این نیاز را برطرف کنند یا از سایر مؤسسات عضو انجمن حسابداران رسمی،صاحب نظران،مؤسسات مشاوره یا سایر منابع در این زمینه استفاده نمایند.داشتن یا توان کسب صلاحیت لازم برای شناسایی واقعیات و تجزیه و تحلیل مورد نیاز در عملیات خاص مورد بررسی،از اهمیت زیادی برخوردار است.

نرم افزار حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *